Gör Lund till pilotkommun för minskad administration för lärare!
Förskollärare och lärare behöver idag lägga mycket av sin arbetstid på administration och andra påtvingade uppgifter som inte direkt rör undervisningen. Administration tillkommer dels genom att staten kommer med krav om olika uppgifter eller som kommer av krav från huvudmän och rektorer på olika vis.
Sannolikt är det ytterst få som valde läraryrket på grund av en längtan till att drabbas av mängder av administrativt arbete. Det är heller inte detta blivande lärare i huvudsak utbildas och tränas till under utbildningen. Det är hög till att visa tillit till lärarna som profession och ge dem de bästa möjliga förutsättningar att få fokusera på undervisningen.
För Socialdemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna i Lund är det ytterst angeläget att minska lärarnas administrativa börda och ge lärarna en bättre arbetssituation. Detta är en prioriterad del av vår skolpolitik i Lund och vi har påbörjat ett arbete med att minimera de administrativa pålagor på lärarna som kommunen råder över. Det arbetet kommer att ske tillsammans med företrädare för lärarna och med beaktande av goda exempel från andra. Vi måste i grunden kunna ifrågasätta varje administrativ uppgift. Måste den göras? Vilken nytta gör den? Och om den måste göras och skapar nytta – bör någon annan än läraren göra den?
Vi är vill vara en föregångare detta arbete i Sverige, men det räcker inte. De flesta administrativa kraven på lärarna är resultatet av statliga regler och beslut. Därför behövs det även stora förändringar på nationell nivå. Även där är vi beredda att gå före. Vi kräver därför nu att regeringen utser Lund till pilotkommun, där man begränsar de statliga kraven på administration för lärarna, för att testa åtgärder som kan tjäna som goda nationella exempel.
Åtgärder för att förändra dagens arbetssituation efterfrågas av professionen och det är en fråga vi har haft mycket dialog med lärarfacket Sveriges Lärare kring. Administration tillkommer dels genom att staten kommer med krav om olika uppgifter eller som kommer av krav från huvudmän och rektorer på olika vis. Några exempel är omfattande dokumentationskrav kopplat till uppföljning av extra anpassningar – där det kan finnas ett tjugotal elever per klass som omfattas av saker som att ha en särskild plats i klassrummet, frånvarorapportering, kvalitetsutvecklingsarbete och individuella utvecklingsplaner.
Lunds duktiga lärare hade gärna testat olika lösningar och metoder för att se hur man kan minska administrationen och dokumentationskraven. Låt oss gå före och visa vägen!
- I vår gemensamma budget har vi gett skolförvaltningen i uppdrag att lätta på bördan för våra förskollärare och lärare, men vi äger inte frågan om vilka krav lagar och förordningar ställer på pedagogerna. Där behöver vi draghjälp från regeringen, säger Rasmus Törnblom (M), kommunstyrelsens vice ordförande.