Bort med det farliga godset från stadskärnan!
Trafikverket måste göra något åt godstrafiken. Med Fehmarn Bält-förbindelsen väntas godstrafiken över Öresundsbron öka från runt 30 upp mot 100 tåg per dag. Spåren går genom Lunds medeltida stadskärna och vidare upp i Skandinavien. I den gröna omställningen kommer också fler transporter att behöva gå på räls.
Ett yttre godsspår stoppar inte behovet av annan spårutbyggnad. Armaturkurvan i Lund är redan idag en av de största flaskhalsarna på svensk järnväg och kapaciteten behöver byggas ut även för persontrafiken. Med ett yttre godsspår får vi bort det farliga godset från stadskärnan och skapar mer plats för persontåg.
Varför yttre godsspår?
1. Högre säkerhet
Såväl brandfarligt gods som andra farliga laster passerar genom Lunds stad. Tågen ska inte stanna i Lund, utan ska vidare upp i landet. Om vi får bort godslasterna från tätbefolkade områden så blir säkerheten högre.
2. Plats för mer persontrafik
Idag är det trångt på järnvägen i Skåne. Med ett separat spår för godstrafik så finns det mer plats för persontåg längs dagens sträckning. Det ger bättre punktlighet och öppnar för fler turer för dig som pendlar.

